PODKOWIAŃSKI MAGAZYN KULTURALNY, nr 52

Mozart i Chopin



VII Festiwal Muzyczne Konfrontacje w Stawisku



„Mozart i Chopin” – pod takim hasłem odbywał się na przełomie września i października w Muzeum Iwaszkiewiczów {VII Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”. Obecność muzyki geniusza epoki klasycyzmu została zatem w Roku Mozartowskim zaakcentowana także w Stawisku. W iwaszkiewiczowskim salonie brzmiał jednak nie tylko Mozart. Naturalna i oczywista wydała się przy tej okazji konfrontacja wybranych utworów Mistrza z Salzburga z twórczością Chopina – geniusza epoki romantyzmu. Hans von Bülow nazwał Chopina „klasykiem swojej epoki”, a Stefan Kisielewski – w sto lat później – „Mozartem romantyzmu”. Próbowaliśmy zatem wielokrotnie zachęcać słuchaczy, gości stawiskich koncertów, do podejmowania prób wyobrażenia sobie ponadczasowego spotkania obu muzycznych geniuszy (jako „czystych duchów, istot poza czasem i przestrzenią”, jak napisał w artykule do przewodnika festiwalowego Bohdan Pociej). Czyż można bowiem wykluczyć, że podczas takiego spotkania Mozart zastałby określony jako „Chopin klasycyzmu”?

Chopinowskie fascynacje Mozartem datują się od najmłodszych lat życia, czyli od czasów nauki gry fortepianowej i kompozycji u ukochanego profesora Wojciecha Żywnego (rówieśnika Mozarta i znawcy jego twórczości). Muzyczne umiejętności Fryderyka Chopina jako cudownego dziecka nieustająco konfrontowano z talentami Mozarta. Józef Cichocki – jeden z najbardziej znanych ówczesnych krytyków muzycznych – pisał: „P. Chopin, obdarzony wyższym geniuszem, porównany być może tylko z Mozartem: takaż śmiałość, takaż obfitość nowych i oryginalnych myśli, tyleż rozmaitości w stylu każdej sztuki, a nawet każdego oddziału, tyleż urozmaicenia w cieniowaniu i w harmonii”. Chopin z upodobaniem wykonywał utwory Mozarta, bywał na niemalże wszystkich wystawieniach jego oper (z Don Giovannim na czele), prawdziwych wzruszeń doznawał słuchając Requiem; w ostatniej swojej woli wyraził pragnienie, aby to wielkie dzieło Mozartowskie zabrzmiało na jego pogrzebie. Do rangi symbolu urasta fakt, że prawdziwy rozgłos i kompozytorską sławę przyniosło Chopinowi wykonanie Wariacji B-dur na temat „La ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Mozarta, po którym ukazała się znana recenzja Roberta Schumanna, zawierająca słynne zdanie: „Czapki zdjąć, panowie, geniusz nadchodzi”.

Program festiwalu skonstruowany został tak, aby znalazły się w nim utwory, wskazujące na różne aspekty związków twórczości Chopina z muzyką Mozarta. Słuchaliśmy zarówno muzyki wokalnej (arii z oper Mozarta i pieśni obu kompozytorów, z najbardziej znanymi Das VeilchenŻyczenie), jak i instrumentalnej – solowej i kameralnej (divertimenta mistrza z Salzburga, tria Mozarta i Chopina, a także kompozycje rzadko wykonywane, na cztery ręce, czyli Mozartowskie sonaty D-dur i F-dur oraz Chopinowskie Wariacje D-dur). Nie zabrakło także najbardziej „romantycznej” kompozycji Mozarta, czyli Kwintetu smyczkowego g-moll KV 516 i oczywiście owych Chopinowskich Wariacji na temat „La ci darem la mano”.

Podczas koncertów festiwalowych wystąpili artyści o uznaniu międzynarodowym, m.in.: Urszula Kryger, Konstanty Andrzej Kulka, Artur Stefanowicz, Tomasz Strahl, Katarzyna Jankowska-Borzykowska, Zbigniew Raubo, a także młodzi wybitnie utalentowani wykonawcy, laureaci międzynarodowych konkursów muzycznych – Ryszard Groblewski i Agnieszka Kozło oraz zespoły: Concerto Avenna pod dyrekcją Andrzeja Mysińskiego i Kwartet Camerata. Całości dopełnił – zgodnie z siedmioletnią tradycją Muzycznych Konfrontacji – koncert jazzowy, a w nim improwizacje na tematy chopinowskie Tria Andrzeja Jagodzińskiego.

Niewątpliwym wydarzeniem festiwalu było otwarcie wystawy prac Józefa Gielniaka (1932-1972): wielkiego mistrza grafiki linorytu, człowieka i artysty ciężko doświadczonego przez los, tworzącego swe niezwykłe, unikalne dzieła w zamkniętym świecie sanatorium w Bukowcu (opracowanie wystawy: Marytka Bodakiewicz-Kosińska).

Wielka to radość dla organizatora, że Stawisko stało się po raz kolejny nie tylko miejscem kultu wielkiej sztuki, ale także miejscem skupiającym ludzi, dla których obecność tutaj stanowi ważny element ich życia.



Alicja Matracka-Kościelny



Festiwal odbył się dzięki dotacjom udzielonym Stowarzyszeniu Ogród Sztuk i Nauk przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Program Operacyjny Wspieranie Wydarzeń Artystycznych w Polsce, Miasto Podkowa Leśna, Starostwo Powiatu Grodziskiego, Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem sprawowali: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Burmistrz Miasta-Ogrodu Podkowa Leśna, patronat medialny – Polskie Radio S.A., Program 2 oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej.



 <– Spis treści numeru