Galeria dwudziestolecia
Pojazdy
- Praga–Oświęcim, najstarszy zachowany polski samochód,
montowany w zakładach w Oświęcimiu na podwoziu czeskim,
egzemplarz z 1928 roku. Wyprodukowano kilkaset sztuk tego modelu.
- W połowie lat trzydziestych Fabryka Samochodów Osobowych
i Półciężarowych przy Polskich Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie
rozpoczęła montaż, a potem produkcję „auta dla wszystkich”. Był to
Fiat 508, na włoskiej licencji Fiata 508 Balilla. Egzemplarz pokazany na
zdjęciu, Fiat 508 Junak pochodzi z 1936 roku.
- Sokół 600 — najpopularniejszy i najbardziej znany motocykl produkcji
krajowej w okresie międzywojennym. Sokoły odnosiły liczne sukcesy
w imprezach sportowych i turystycznych, uczestniczyły w zlocie
gwiaździstym w Berlinie z okazji XII Olimpiady w 1936 r. W roku 1939
Tadeusz Rudawski (konstruktor) i Józef Docha wjechali na dwóch
Sokołach na szczyt Kasprowego Wierchu. Do wybuchu wojny
wyprodukowano około 7 tysięcy takich motocykli.
- Najpowszechniejszy środek lokomocji — rower. Ten pokazany na
zdjęciu pochodzi z fabryki Kamińskiego w Radomiu i ma jeszcze
drewniane obręcze. Po 1934 roku zastępowano je metalowymi.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z Muzeum Motoryzacji w Otrębusach.
Kierownictwu Muzeum dziękujemy za udostępnienie eksponatów
i pomoc przy wykonywaniu zdjęć.
<– Spis treści numeru