5 marca o pisarzu Bogdanie Wojdowskim mówiła Maria
Iwaszkiewicz – Wojdowska i dr Alina Molisak, autorka książki
zatytułowanej Judaizm jako los. Rzecz o Bogdanie Wojdowskim. Fragmenty Jego utworów czytał Józef Duriasz.
Spotkanie zorganizowane było przez Stawiski Klub Pań.
9 kwietnia Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk otrzymało
Honorowe Wyróżnienie „Mecenas Kultury” przyznane przez
Kapitułę powołaną przez Radę Powiatu Grodziskiego. Wręczenie
medalu uświetnił koncert Włodka Pawlika – kompozytora
i pianisty jazzowego.
7 maja w Stawisku Majowe spotkanie poetyckie z Barbarą
Walicką autorką tomu Wiersze właściwie o niczym i Elżbietą
Jasińską-Jędrosz, autorką tomu Cztery pory roku. Wiersze
czytała Zofia Kucówna. Utwory Fryderyka Chopina grała Jaśmina
Strzelecka.
4 czerwca. Spotkanie z Wiesławem Uchańskim, prezesem
Wydawnictwa „Iskry” połączone z prezentacją autorów
wydanych przez „Iskry” książek, a także kiermasz, na którym
wydawnictwo zaprezentowało swoje tytuły. Organizatorem był
Stawiski Klub Pań.
20 marca w salach Galerii STUDIO otwarto wystawę
obrazów Jacka Sempolińskiego – malarza, eseisty i pisarza –
profesora warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, zatytułowaną Kamieniołom. Czaszka. Ponad 200 prac na papierze i płótnie
z motywami krzyża, czaszki i głowy Ukrzyżowanego.
6 do 20 kwietnia, w Fabryce Trzciny, Galeria Klimy
Bocheńskiej prezentowała prace Tadeusza Piotra Potworowskiego
z lat 1953-1957, jednego z najwybitniejszych malarzy
powojennej sztuki polskiej, autora wyrafinowanych, wysublimowanych kolorystycznie syntetycznych kompozycji
inspirowanych naturą.
7 kwietnia do 25 czerwca wystawa Rafał Malczewski
i mit Zakopanego w Muzeum Narodowym w Warszawie,
przygotowana we współpracy z Muzeum Tatrzańskim. Wielka ilość
fotografii, plakatów, dzieła ojca i wielu twórców z kręgu przyjaciół
i znajomych Rafała Malczewskiego sprawiły, że obcowaliśmy
zarówno z atmosferą domu rodzinnego artysty jak i Zakopanem
okresu międzywojennego
21 kwietnia 2006 roku o godz. 12 w fabrycznej dzielnicy Pruszkowa, przy ul. Ołówkowej 14, na XIX-wiecznej kamienicy została odsłonięta pamiątkowa tablica następującej treści:
W tym domu w latach 1911-1912 mieszkał z rodzicami Leszek Serafinowicz,
piszący później pod pseudonimem Jan Lechoń (1899-1956).
„Jest to wrażenie tak nieuchwytne, że nie wiem, czy dałoby się dość sugestywnie
wyrazić słowami. Wczoraj, wsiadając do autobusu na rogu 79-ej, spojrzałem na napis nad
kioskiem z gazetami, napis po angielsku nad kioskiem, który niczym nie przypominał
warszawskich czy podwarszawskich. I nagle przypomniał mi się Pruszków, cały czas,
gdyśmy tam mieszkali, cały nastrój tych lat, dwu lat – dramatycznych przez moje uczucia,
nie przez wypadki. I ja sam z tamtych czasów – jakbym powrócił do tamtych miejsc
i do tamtego czasu”.
Dzienniki,
fragment z dn. 20 maja 1955 r.
Wielkiemu Poecie
– mieszkańcy Pruszkowa.
Inicjatorem uroczystości był Stefan Woyda – dyrektor Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie.
Ukazał się nowy tom wierszy Jarosława Marka Rymkiewicza Do
widzenia gawrony Wyd. Sic! Warszawa 2006.
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Pruszkowie wydala
reprint opublikowanego w 1943 roku tomiku wierszy Osty
kwitnące Stanisława Kowalczyka – poety urodzonego w 1917 roku,
rozstrzelanego w 1944 roku. Przedruk z egzemplarza, udostępnionego przez Muzeum Anny i Jarosława
Iwaszkiewiczów, zawiera informację o autorze pióra Piotra Mitznera.
10 kwietnia Piwnica Artystyczna Wandy Warskiej i Andrzeja
Kurylewicza wraz z Wydawnictwem Więź gościły wiele osób na
wieczorze poświęconym książce Bohdana Pocieja Z perspektywy
muzyki. Słowo o książce wygłosił prof. Tadeusz Gadacz, czytała
Monika Niemczyk. Muzyka: Andrzej Kurylewicz Trio.
Ukazała się książka Ja, chrześcijanin. Autorzy: Krystyna Jackowska-Pociejowa, ks. Leszek Slipek. Wydawnictwo: Księgarnia św. Jacka, 2006 r.
Miesięcznik „Literatura na świecie” nagrodził tłumaczy literatury światowej na język
polski. Laureatami w kategorii poetyckiej zostali: Aleksandra Olędzka-Frybesowa za przekład tomu Philippe'a Jaccotteta „Ten, który nie wie”
i Jan Gondowicz za „Ćwiczenia stylistyczne” Raymonda Queneau.