Politechnika, Drezno,
Podyplomowe Studium „Konserwacja zabytków i rozwój miast”
Miasto–Ogród Hellerau znajduje się 7 kilometrów na północ od
centrum Drezna. Założone w 1907 roku na wzór angielskich
„garden cities” Ebenezera Howarda, jest najstarszym miastem–
ogrodem w Niemczech. Od tamtego czasu Hellerau rozrastało się
stale, a każda epoka pozostawiała swoje ślady. Jednak mimo wielu
zmian miasto zachowało swój szczególny charakter, a zjednoczenie
Niemiec w 1990 roku przyniósło zwiększoną uwagę publiczną – nie
tylko z pożytkiem dla miasta. Następowały większe i mniejsze
ingerencje i oczywiście dalej będą następować. Życie się zmieniło
i współczesnym potrzebom mieszkańców nie wystarcza już dawny
poziom życia i stary system podziału pomieszczeń.
Koncerny takie jak „Infineon” i „AMD” w 90. latach XX
wieku zbudowały nowe osiedla blisko Hellerau. Dla pracowników
tych koncernów miasto–ogród oferuje więc idealne warunki
jako teren rezydencjonalny. Istnieje też duży popyt na grunty pod
zabudowę jednorodzinną. Teraz inwestorzy oferują przede
wszystkim projekty gotowych realizacji, których forma nie
uwzględnia charakteru i wymagań architektury miasta–ogrodu.
To tylko kilka z problemów i zagrożeń historycznego Hellerau.
Oczywiście, nieodparcie nasuwają się pytania, czy można zachować
dawny charakter Hellerau wobec nieuchronności zmian
rozwijających się aglomeracji mieszkalnych? I jaka jest w tym
zakresie rola urzędu konserwacji zabytków? Jakie przepisy prawne
można wykorzystać, żeby uchronić charakter całego miasta
i poszczególnych zabytków?
Takie problemy i pytania odnoszą się nie tylko do Drezna. Dlatego
chcielibyśmy przybliżyć problematykę związaną z zachowaniem
i funkcjonowaniem miasta–ogrodu Hellerau, zwracając uwagę na
jej uniwersalny także charakter. Oczywiście sytuacji tej nie można
wprost przenieść z Drezna do Podkowy Leśnej, gdyż oba te zespoły
różnią się od siebie. Można jednak porównywać odmienne aspekty
każdego z nich, i podzielić się doświadczeniami.
Inicjatorem założenia miasta–ogrodu Hellerau był fabrykant
mebli Karl Schmidt, postępowy przedsiębiorca, założyciel
Niemieckiego Towarzystwa Miasta–Ogrodu (1906) oraz Cechu
Rzemiosł [Deutscher Werkbund, 1907]. Karl Schmidt przeciwstawiał
się masowej, przemysłowej produkcji mebli i towarów domowych,
tanich, lecz złej jakości. A we własnych zakładach starał się
osiągnąć kompromis między niskimi kosztami wytwarzania
a gustownym projektem. Jego tak zwane „Maschinenmöbel”
[meble maszynowe] były bardzo nowoczesne w formie, ponieważ
Schmidt współpracował ze znanymi artystami. Na
międzynarodowych wystawach prezentował swoje meble z dużym
sukcesem.
W Drezdeńskich warsztatach Rzemiosła Artystycznego, założonych
przez Karla Schmidta w 1898 roku w centrum Drezna, już osiem lat
później pracowało 500 pracowników. Dalszy rozwój fabryki
wymusił przeniesienie jej z centrum poza miasto. Karl Schmidt
zdecydował się wybudować nie tylko nową fabrykę, ale także w jej
najbliżej okolicy nowe, wzorcowe osiedle mieszkalne dla swoich
pracowników. Siedem kilometrów na północ od centrum Drezna
nabył 150 hektarów rolnego gruntu. Zamierzał tu stworzyć
prawdziwe miasto–ogród w otoczeniu zieleni. Naturalny układ
krajobrazu stanowić miał podstawę planu całego założenia.
Główny plan miasta opracował architekt i malarz Richard
Riemerschmid (1868-1957) z Monachium, znany wcześniej
jako projektant mebli, prezentacji wystaw i niewielkich domków
typowych dla Drezdeńskich Warsztatów. Riemerschmid był
wówczas znanym artystą, który szczególnie upodobał sobie
malowniczą urbanistykę a la Camillo Sitte. Pagórkowatą topografię
Hellerau wykorzystał dla urozmaicenia sieci drogowej. Całość
założenia podzielona została na 5 stref zabudowy: teren fabryki,
dzielnica małych domków dla pracowników, dzielnica willowa dla
klasy średniozamożnej i artystów oraz zabudowa wspólna i zieleń.
Riemerschmid ustalił też dokładnie charakter każdej dzielnicy, jej
cechy urbanistyczne i socjalne. Prace wykonawcze zlecił kilku
architektom. Do wybuchu Pierwszej Wojny Światowej, oprócz
Riemerschmida budowali w Hellerau: Hermann Muthesius, Kurt
Frick, Heinrich Tessenow, Ernst Lewicky i Alexander Hohrath
(1878-1913). Ściśle też określił reguły budowy, zapewniając
w ten sposób zachowanie w przyszłości pierwotnej ogólnej
koncepcji urbanistycznej założenia.
Najważniejsze z nich to: otwarta zabudowa z domami
jednorodzinnymi lub małe grupy domów; zabudowa mogła
zajmować maksymalnie 20% terenu w dzielnicach domków małych,
a 12,5% w dzielnicach willowych; maksymalna długość elewacji
domów wielorodzinnych wynosić miała 70 metrów, wysokość
w przypadku willi dwa piętra plus poddasze, w przypadku domku
małego – jedno piętro plus poddasze. Tak określony plan i reguły
zabudowy zapewniały osiągnięcie „rozgęszczonego”, jednolitego
kształtu miasta o wiejskim charakterze, ale z dobrze
zagospodarowanymi obszarami użytku publicznego.
Przy realizacji projektu współpracowały trzy niezależne instytucje.
Pierwsza z nich to Społeczne Towarzystwo Miasta–Ogrodu
Hellerau, które było właścicielem gruntu oraz praw do
zagospodarowania, parcelowania, zarządzania, arendy i sprzedaży
gruntu; przy czym sprzedaż spekulacyjna gruntu była statutowo
zabroniona. Następnie Spółdzielnia budowlana Hellerau, która
zajmowała się budową i najmem domków małych. Jej udziałowcami
byli przede wszystkim pracownicy fabryki i najemcy. Wreszcie
trzecia z nich, Komisja Architektoniczno–Budowlana
[Bau– und Kunstkommission] dbała o charakter i jakość architektoniczną
realizacji. Każdy projekt musiał uzyskać zatwierdzenie komisji,
w skład której wchodzili architekci i artyści z kręgu Werkbundu.
Dwa lata trwały przygotowania i planowanie, a w 1909 roku
rozpoczęto budowę fabryki i pierwszych małych domków
robotniczych na tak zwanym „Zielonym Cyplu” [„Am
Grünen Zipfel”]. Pod koniec tego roku w Hellerau mieszkały już
24 rodziny. Na początku domy szeregowe jednorodzinne stanowiły
najbardziej rozpowszechniony typ zabudowy mieszkalnej. Ich
architektoniczna forma dostosowana była do charakteru i układu
ulic. Urozmaicona przestrzeń ulic była ważnym elementem
planowania miasta–ogrodu. Poszczególne domy realizowane
były według projektów różnych architektów, zachowywano jednak
ogólny, spójny charakter całości poprzez stosowanie materiału
budowlanego – na ogół poprzez cokół z naturalnego kamienia,
podobną formę okien i dachów oraz plastyczne opracowanie
elewacji. Według projektu Richarda Riemerschmida z 1909 roku
została ukształtowana ulica „Na zielonym cyplu” na wzór
wiejskiej drogi. Wyjątek stanowiły projekty architekta Heinricha
Tessenowa, u którego dominują cokoły z klinkieru i skromne
elewacje.
Ogród–Miasto Hellerau miał być wzorcowym założeniem nie
tylko pod względem architektonicznym. Karl Schmidt i jego
współpracownicy chcieli stworzyć warunki zarówno socjalnego, jak
i kulturalnego bytu wspólnoty. Wychowanie i wykształcenie nowych
pokoleń było bardzo ważne. Dlatego zapraszano do Hellerau także
artystów, pisarzy, pedagogów, by tu pracowali i żyli. Szczególnie
ważny dla Hellerau był szwajcarski pedagog Émil–Jacques
Dalcroze, który stworzył nową koncepcję muzycznego wychowania
dzieci, m.in. poprzez myzyczno–rytmiczną gimnastykę. Tak
zwana „eurytmika” uwzględniała dziecięcą potrzebę ruchu
a wykorzystywała rytmiczną wrażliwość dla wykształcenia słuchu
muzycznego. Poglądy Dalcroza uznawane były za rewelacyjne
w skali międzynarodowej. W 1910 roku Delcroze przyjechał do
Hellerau i rozpoczął pracę. Jego festiwale szkolne i narodowe
w Domu Festiwalowym odwiedzali artyści i pisarze z całej Europy:
Paul Claudel, George Bernard Shaw, Upton Sinclair, Frank
Wedekind, Frank Kafka i.t.d. W Domu tym odbyła się Premiera
Opery Glucka „Orpheusz i Eurydika”. Hellerau rozwijało się
jako ważne centrum nowatorskich poszukiwań artystycznych,
szczególnie w dziedzinie współczesnej muzyki i tańca
ekspresyjnego.
Do wybuchu Pierwszej Wojny Światowej Hellerau liczyło około
1900 mieszkańców i 383 domy. Zachodnia część rynku została
zaprojektowana przez Riemerschmida jeszcze przed Pierwszą Wojną
Światową. On zaplanował rynek jako społeczne centrum miasta ze
sklepami, urzędami, gabinetami lekarskimi, apteką i ratuszem.
Zabudowa rynku była najbardziej reprezentacyjna, domy miały trzy
kondygnacje (parter zajmował sklep, pierwsze i drugie piętro były
mieszkalne). Na rzecz wspólnoty działały jeszcze poczta, szkoła,
restauracja oraz Dom Festiwalowy.
Pierwsza Wojna Światowa zamyka pierwszy i chyba najważniejszy
etap dziejów tego miasta–ogrodu. Dalcroze musiał opuścić
Hellerau. Po wojnie sytuacja ekonomiczna była trudna i rozwój
miasta–ogrodu zatrzymał się.
Dopiero po 1922 roku podjęta została budowa kolejnych osiedli. Po
1929 roku ukończona została zabudowa wokół rynku przez R.
Kolba. Powstały również wieże ciśnień, rozbudowane zostały
dzielnice willowe. Do nowości tego czasu zaliczyć też trzeba
eksperymentalną budowę w drewnie. W latach 30.
powstały tak zwane wzorcowe domy drewniane na ulice „
Sonnenhang”. Mieszkali w nich na ogół pracownicy Drezdeńskich
Warsztatów. Wykonywano je także na specjalne zamówienie.
Istnieje jeden przykład budowy z płyt drewnianych przy ulicy „
Na piasku”. Pojedyncze wille w Hellerau, wzniesione wtedy
w nowym areale na zachód od drogi na Moritzburg, reprezentowały
styl Bauhausu, na przykład willa „Na wysokiej drodze” według
projektu architekta Waltera Reitza.
Kolejne zmiany nastąpiły w czasach nazistowskich. Pojawiły się tak
zwane „mieszkania ludowe” na ulice „Am Pfarrlehn”.
W Domu Festiwalowym ulokowano szkołę policyjną, niszcząc przy tej
okazji oryginalne wyposażenie. Zamiast domów stypendystów
powstawały koszary.
Po 1945 roku Dom Festiwalowy został zajęty przez wojsko
sowieckie na koszary, szpital wojskowy i halę sportową. Prawie 60
lat pozostawał pod zarządem wojskowym jako teren zamknięty.
W 1950 roku Hellerau zostało włączone do Drezna. Grunt i majątek
Towarzystwa Miasta–Ogrodu przeszły na własność państwa,
podobnie jak własność spółdzielni mieszkaniowej. Domy prywatne
z reguły pozostawiono ich właścicielom. Niemieckie warsztaty
w Hellerau zmieniły się w VEB [uspołeczniony zakład], który stał się
najważniejszym producentem mebli w NRD.
W 1989 roku z zaangażowanych mieszkańców spontanicznie
uformowała się „grupa broniąca interesów Hellerau”.
Bezpośrednią przyczyną była dzika budowa garażu „w sercu”
Hellerau „Na zielonym cyplu”. Odtąd grupa stała się strażnikiem
architektury. W 1990 roku jej członkowie założyli „Obywatelski
Komitet Hellerau”, brali udział w komunalnych wyborach,
uzyskując jeden mandat w radzie miasta Drezna. Komitet stworzył
statut dla zachowania Hellerau. W tym roku rada miasta powołała
„komisję opieki budowy” na wzór historycznej „Bau–
und Kunstkommisssion”.
Do nowej komisji należeli: konserwator, pracownicy zarządu
planowania przestrzennego miasta i zarządu terenami zielonymi,
członkowie obywatelskiego komitetu i architekci. Komisja
zajmowała się wszystkimi sprawami związanymi z konserwacją
zabytków w Hellerau, kształtowaniem nowej architektury,
z sprawami użytkowania i.t.d.. W 1991 roku powstało Stowarzyszenie
Obywateli Hellerau, o pracy którego będzie jeszcze mowa. W 90.
latach Hellerau stało się także atrakcyjne dla inwestorów
nieruchomości, co nieuchronnie prowadziło do konfliktów
z komisiją opieki budowy. W rezultacie kilka lat temu rada miasta
rozwiązała komisję.
Dzisiaj w Hellerau żyje około 4.000 ludzi, z czego około 18%
przeniosło się tutaj dopiero po 2001 roku. W 55% gospodarstw
domowych żyje jedna lub dwie osoby, 27% mają dzieci poniżej 18
roku życia. Przeciętna długość życia wynosi około 43 lat.
W czasach NRD w dziedzinie ochrony zabytków obowiązywał
system hierarchicznego uszeregowania zabytków, według którego
dysponowano finansowymi środkami. W 1955 roku budynki
przedsiębiorstwa Warsztatów razem z całym miastem–ogrodem
zostały wpisane przez Radę Miasta Drezna do rejestru jako „
zespół zabytków kultury”, a w 1979 roku Hellerau umieszczone
zostało w centralnym spisie zabytków NRD jako zabytek
o narodowym znaczeniu. Wymieniono w nim także Dom Festiwalowy,
którego lokalizacja – jako wojskowego obiektu – nie była na
mapach oznaczana. Konserwacja i remont domów były trudne,
ponieważ brakowało środków i materiałów. Tzw. „kolor
Hellerau” był sprzedawany wyłącznie w aptece na rynku. Brak
mieszkań po wojnie spowodował, że w niektórych domach
zmieniano układ wnętrz, by stworzyć więcej miejsc mieszkalnych.
Tym niemniej, czas socjalizmu Hellerau przeżyło raczej dobrze.
Wielkie zniszczenia dotknęły natomiast teren Domu Festiwalowego.
Po Zjednoczeniem Niemiec w 1990 roku według nowego Prawa
Saksońskiego Ochrony Zabytków [§ 2] miasto–
ogród zostało uznane za „Wartość chronioną w całości”
(„schützenswerte Sachgesamtheit”). A oprócz tego wszystkie domy
sprzed 1922 roku, a także duża część z lat trzydziestych, zostały
wpisane na listę zabytków podlegających ochronie. Od tego czasu
pierwotne socjalne i urbanistyczne założenia reformatorskie ruchu
miast–ogrodów należy konserwować i odnawiać, a czasami
rekonstruować i w dalszej przyszłości dalej rozwijać.
Oprócz tego najważniejszym instrumentem wszystkich działań
budowlanych na terenie Hellerau są urbanistyczne „statuty
zachowania” [Erhaltungssatzung]. Według § 172 prawa
budowlanego, jeżeli gmina uchwali takie statuty, wszystkie zmiany
budowy, zmiany użytkowania, przebudowy itd. wymagają
zezwolenia – teoretycznie wszystko do „ostatniego gwoździa”.
Możliwe są także subwencje państwowe na budowę lub
konserwację. Obecnie stanowią one 60% dodatkowych kosztów,
które powstają, jeśli utrzymany zostanie zabytkowy charakter
budynku. Oprócz tego mieszkańcy i właściciele mogą odliczyć od
podatku koszty wewnętrznego remontu, jeśli zostanie on wykonany
według przepisów konserwatorskich.
Jeżeli zabytek należy do państwa, do landu Saksonia lub do miasta
Drezno, wtedy konserwacja w zasadzie jest sprawą prostą. Krajowy
zarząd konserwacji zabytków albo urząd ochrony zabytków miasta
automatyczne biorą udział w pracach konserwatorskich. Na
przykład rynek w Hellerau i otaczające go kamienice, które należą
do miasta, zostały odremontowane w 1999 roku za kwotę 12
milionów euro. Oczywiście, problemem jest ciągły brak pieniędzy.
Jeszcze inne, zupełnie nowe problemy powstały po 1990 roku:
w przypadku domów jednorodzinnych będących własnością prywatną
sprawa jest dosyć trudna. Szczególnie tragiczny w skutkach okazał
się dostęp do tanich materiałów budowlanych. Zamiast fachowej
naprawy rzemieślniczej właściciele domów decydują się na jej tanie
namiastki: plastikowe okna, nowe drzwi, lampy, schody itd. Miejscy
konserwatorzy nie zawsze mogą szybko reagować. Jeszcze gorzej
przedstawia się restauracja pomieszczeń wewnętrznych, ponieważ
zwykle nie wiadomo, co się dzieje w środku domu. Właściciel może
dużo zmienić: podłogi, sufity, łazienkę, a nawet ściany działowe.
Prawdopodobnie dużo czasu minie, nim konserwator w ogóle
zauważy te zmiany. A po pięciu latach zmiany uznane są za stałe.
Zwykle więc konserwatorzy starają się rozwiązać problem na
drodze dialogu z właścicielami. Wiele takich zmian nastąpiło po
1990 roku, szczególnie w domach małych, jednorodzinnych,
oryginalne elementy wyposażenia zachowały się tylko wtedy, kiedy
właściciel wiedział o ich historycznym znaczeniu.
Według regulaminu budowlanego krajowego [„Landesbauordnung”] w Saksonii małe projekty nowego
budownictwa zwykłe nie wymagają zezwolenia urzędu. To dotyczy
na przekład wiaty samochodowej, garaży, tarasów, ogrodu
zimowego i.t.d.. Jest to źródłem wielu konfliktów w Hellerau,
ponieważ właściciele przebudowający naruszają wtedy statuty
zachowania i statut miasta–ogrodu jako całości [„Sachgesamtheit”].
A zburzenie takich rzeczy jest trudne i może
tylko nastąpić po długotrwającym procesie z powództwa rządowego.
Po 1990 roku duża część gruntu i domków Hellerau została
sprywatyzowana. Wobec czego, logicznie projektowanych
remontów już nie można zrobić. Na przykład kolor domków albo
schody przed domkami „Na Zielonym Cyplu” są zmieniane
dowolnie.
Duży problem stanowi to, że zespół miasta–ogrodu należy
rozwijać dalej, ale zgodnie z współczesnymi potrzebami
mieszkalnymi, warunkami komunikacyjnymi i stosunkami
własnościowymi. Należy to robić tak, by nie zatracić pierwotnego
sensu i jakości idei miasta–ogrodu. Oznacza to, że nie tylko
należy chronić zabytki, ale też strukturę socjalną mieszkańców.
Jakość nowej architektury przedstawia szczególny problem. Dlatego
też rada miasta Drezna powołała w 1990 roku specjalną Komisję
Opieki Budowlanej na wzór dawnej „Komisji Budowy i Sztuki”.
Inwestorzy budowlani i prywatni interesanci musieli przedstawiać
Komisji swoje projekty i po porozumieniu z nią były udzielane lub
nie zezwolenia na budowę.
Z tego czasu pochodzi jeden dobry projekt osiedla domków
szeregowych „Przy szkolnym polu” [„Am Schulfeld”],
zrealizowany po 1993 roku. Na podstawie konkursu powstalo tam
71 domów jednorodzinnych i 10 niedrogich mieszkań
własnościowych dla młodych rodzin. Architektura tego osiedla jest
indywidualna, a specjalną uwagę poświęcono jakości budynków
użyteczności publicznej i prywatnych ogrodów. Długa ulica
z zabudową mieszkalną zamknięta jest dla samochodów. Możliwość
parkowania istnieje na brzegu osiedla.
W najbliżym czasie niestety utrzymanie zbliżonego poziomu
takich projektów będzie niemożliwe, ponieważ nie ma obecnie
zapotrzebowania na zwarte zabudowy mieszkaniowe tego typu.
Ponadto, wskutek politycznych nacisków, zlikwidowana została
przed dwoma laty Komisja Opieki Budowlanej. To znaczy że już nie
można wpływać na kształt architektury. Obecnie widoczna jest
tendencja do zabudowywania wolnych terenów wybranymi
z katalogu domkami z elementów prefabrykowanych. Brak
odpowiedniego poziomu oraz indywidualności architektury może
stanowić niebezpieczeństwo dla charakteru Hellerau.
Zaraz po 1990 roku powstało sporo inicjatyw w celu ożywienia
życia kulturalnego, zgodnie z pierwotnymi tradycjami miasta–
ogrodu. Jako pierwsze powstały obywatelskie inicjatywy w Hellerau.
Wyżej wspomniane „Stowarzyszenie Obywateli Hellerau”
odgrywa ważną i aktywną rolę w społecznym życiu miasta. Stara się
ożywiać stare tradycje działalności mieszkańców miasta–
ogrodu. Stowarzyszenie stara się wzbudzić zainteresowanie dla
dziejów i kulturalnych tradycji Hellerau w młodym pokoleniu
i współpracuje na przykład ze szkołami miasta–ogrodu.
Stowarzyszenie ma 4 grupy robocze: pierwsza to grupa do spraw
publicznych, zajmująca się wydawaniem niewielkiego czasopisma
dla mieszkańców pod nazwą „Wiadomości dla Hellerau”. W nim
publikowane są wszelkie informacje i aktualności dotyczące
Hellerau. Druga to grupa do spraw architektury i konserwacji
zabytków. Trzecia do spraw ochrony środowiska i czwarta to grupa
do spraw kształcenia.
Sytuacja stowarzyszenia nie jest łatwa, ponieważ jej członkowie
rozczarowani są polityką władz miejskich Drezna, które
zlikwidowały Komisję Opieki Budowlanej. I chociaż władze miasta
uznają powoli kulturalne znaczenie i unikalność miasta–ogrodu,
to nie popierają jednak incjatyw obywatelskich. A przecież dość
duża część mieszkańców, obejmująca wszystkie warstwy społeczne
Hellerau, nie zna lub nie interesuje się kulturą i dziejami swojego
miasta–ogrodu.
Pozostałe inicjatywy kulturalnie koncentrują się na terenie starej
fabryki Warsztatów Drezdeńskich, w Domu Festiwalowym
i w przynależnych budynkach. Pomieszczenia starych Warsztatów już od
dawna nie nadawały się dla nowoczesnej produkcji mebli
i przedmiotów wyposażenia wnętrz. Niedawno powstało tam Muzeum
Historii i Produkcji Warsztatów Drezdeńskich. W innych budynkach
tego starego zespołu, po prywatyzacji w 1990 roku, powstało
centrum dla małych nowatorskich przedsiębiorstw, jak również
pracownie dla artystów. Niestety, po remoncie tych pomieszczeń
koszty wynajmu tak wzrosły, że młodzi artyści nie mogli sobie
dłużej na nie pozwolić. Od 2002 roku na terenie warsztatów odbywa
się z dużym sukcesem coroczny międzynarodowy festiwal
„Hellerau meets internationals”, na którym przedstawiane są wybrane
narody z całego świata: w 2003 – Japonia, w 2004 – Meksyk;
w 2005 – Państwa Nadbałtyckie.
Po wycofaniu się wojsk rosyjskich Dom Festiwalowy i wszystkie
otaczające budynki były w bardzo złym stanie. Pomimo to od razu
powstało spore zainteresowanie Domem jako obiektem kulturalnym
i zaczęły się tam odbywać liczne przedstawienia teatralne,
performances i imprezy kulturalne. Szczególnie taniec ekspresyjny
i przedstawienia teatralne były utrzymane na bardzo wysokim
poziomu artystycznym, budząc tym samym zainteresowanie również
za granicą, tak, że międzynarodowe fundusze przekazały pieniądze na
prędkie zabezpieczenie dużej sali. Dzisiaj na terenie Domu
Festiwalowego pracują różne instytucje kulturalne: Europejskie
Centrum Sztuki Hellerau organizuje tu wiele festiwali i akademii;
bardzo znane są Drezdeńskie Dni Muzyki Współczesnej i festiwal
sztuki medialnej CYNET; Niemiecki Werkbunda Saksonii utrzymuje
tu swoje biuro i centrum informacyjne; również Państwowy
Fundusz Kultury Saksonii ma tu swoją siedzibę, jak i niemiecki
Pen–Club oraz Instytut Architektury „Heinrich Tessenow”.
Po tegorocznym międzynarodowym konkursie architektury
rozpoczęto prace konserwatorskie w Domu Festiwalowym, który
jest obecnie remontowany od podstaw przez rząd Saksonii, tak, aby
mógł pełnić swoją nową funkcję: słynny nowojorski choreograf
William Forsyth i jego „Dance company” będą pracować
w Hellerau. W ten sposób, 90 lat po epoce Dalcroza, Hellerau stanie
się ponownie siedzibą słynnego zespołu tańca.
Po 1990 roku w Hellerau zaczęła się szybko rozwijać, i rozwija się
nadal, turystyka. Najpierw przyjeżdżali prawie wyłącznie
zainteresowani kulturą turyści z Niemiec, którzy przybywali tu, żeby
poznać architekturę miasta–ogrodu. Obecnie rozmaite instytucje
oferują zwiedzanie miasta pod kątem jego architektury. Od kilku lat
też oferowane są fachowe oprowadzania z przewodnikiem po
angielsku i coraz więcej turystów zagranicznych zwiedza Hellerau,
które stało się celem dla międzynarodowej turystyki kulturalnej.
W mieście–ogrodzie Hellerau istnieje zatem unikalny zespół
architektoniczno–kulturalny. Początki niemieckiego ruchu
miasta–ogrodu zachowały się do dziś, chociaż dużo już
znikneło w ostatnych piętnastu latach. Oprócz tego do tej pory
Hellerau posiada jeszcze swój żywy ideowy kontekst ruchu
miast–ogrodów: to są doświadczenie i duma z własnych
dziejów i kultury prawdziwych mieszkańców – „
Helerauczyków”; świadczy o tym nadal działalność „
Stowarzyszenia Obywateli Hellerau”, nadal, bo w obecnych
warunkach może to już nie długo potrwać.
Dopiero niedawno zauważono w Dreźnie znaczenie silnego prądu
reformatorskiego na początku 20 wieku, którego centrum było tutaj,
w Dreźnie. Prąd ten dotyczył prawie wszystkich dziedzin życia:
higieny (powstało Muzeum Higieny, które było prywatną fundacją
drezdeńskiego przedsiębiorcy Lingnera); zdrowia, co spowodowało
tu reformę medycyny i doprowadziło do powstania w Dreźnie wielu
kąpielisk naturalnych i nowych typów sanatoriów. Początki
wzornictwa przemysłowego miały miejsce w Drezdeńskich
Warsztatach Karla Schmidta, a drezdeńska grupa malarzy i artystów
„Die Brücke” jest słynna od dawna.
Dzieje i zabytki tego prądu reformatorskiego widoczne są w Dreźnie
i fakt ten staje się coraz bardziej przedmiotem zainteresowania
międzynarodowej turystyki. Oprócz spuścizny barokowej jest to
drugi najważnejszy potencjał turystyczny tego miasta. Smutne jest
jednak to, że w momencie, kiedy w Dreźnie powoli zmieniały się
poglądy, władze miejskie przestały popierać miasto–ogród
Hellerau. Dla zaangażowanych mieszkańców w Hellerau było to nie
tylko ogromne rozczarowanie, ale też sygnał, że ich inicjatywy nie
mają sensu. Hellerau będzie tracić swój niepowtarzalny charakter,
jeżeli nie uda się obudzić u większości nowych mieszkańców
trwałego przeświadczenia o jego kulturalnym i architektonicznym
znaczeniu. Tylko wtedy będzie można Hellerau chronić i dalej
rozwijać, z pożytkiem dla jego mieszkańców, dla Drezna i dla
kultury europejskej.
W obecnych czasach wielkich miast obrośniętych zmieniającymi się
peryferiami, wzór i idea miasta–ogrodu stanowi ważną
urbanistyczną alternatywę, zawierającą wytyczne postępowania.
W mieście–ogrodzie przekazywane są ideowe wartości,
przeświadczenie o identyfikacji z miastem, sąsiedztwo mieszkańców
– podstawowe elementy właściwie funkcjonującego życia
miejskiego. Do podstaw nowej kultury budowlanej należy również
sprawna kommunikacja wynikająca z dobrych rozwiązań
urbanistycznych, uwrażliwienie na potrzeby mieszkańców
i oddziaływanie wychowawcze. Założyciele miasta–ogrodu
wiedzieli o tym już 100 lat temu.