W ostatnim okresie miały miejsce trzy ekspozycje
przedstawiające rodowód polskiej sztuki nowoczesnej: Dłubak
i Grupa 55 (Muzeum Sztuki w Łodzi, lipiec–sierpień);
Gierowski i Krzywe Koło (Muzeum Sztuki w Łodzi, październik–
listopad); Katowicki Underground Artystyczny po 1953 roku
(Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, listopad–
grudzień).
Wystawy pomyślane były jako prezentacja alternatywnych działań
artystycznych, odwołujących się do ważnych dla sztuki polskiej
indywidualności, do artystów, którzy rozpoczynali drogę twórczą
często już w latach 40–tych i 50–tych. Właśnie oni,
rozwijając swoje działania poza konwencjonalnie rozumiane
wypowiedzi artystyczne, otworzyli dla swoich następców wiele nowych
dróg, nowych możliwości, zmieniając dość tradycyjnie ukształtowane
oblicze sztuki polskiej. Ich cechą wspólną jest nieustająca aktywność
i, mimo znaczących osiągnięć zarówno w kraju jak i poza nim,
ciągłe odnawianie środków wyrazu, a także podejmowanie
problemu rozszerzania granic dzieła plastycznego, młodość i aktualność
sztuki. Chodzi tu nie tylko o przekraczanie sztucznie wyznaczonych
linii podziału między gatunkami, nie tylko o działania formalne, lecz
również pojęciowe, o możliwość osiągnięcia pełnej artystycznej
wypowiedzi. Każdy obraz, dźwięk, znak lub słowo może stanowić
materiał w rękach artysty, materiał który powinien być użyty zgodnie
z istotą przesłania. Wielość środków przekazu umożliwia wybór tego,
który w danym momencie jest najwłaściwszy, oddający precyzyjnie
artystyczną ideę. Dzieła prezentowanych artystów, przy całej
różnorodności zainteresowań, postaw, sposobów wykorzystywania
języka współczesności, łączy niczym nie skrępowana swoboda działań,
tworzenie sztuki bez żadnych ograniczeń. Założeniem wystaw jest
przekaz historyczny i współczesny zarazem, pokazujący w odrębnych
przestrzeniach kierunek w jakim rozwijała się świadomość twórcza
autorów, poprzez zestawienia prac już historycznych z dziełami
realizowanymi współcześnie.
Ekspozycja Dłubak i Grupa 55 nawiązuje jeszcze do
okresu przed socrealizmem, do działań Klubu Młodych Artystów
i Naukowców (1947–1949) kiedy sztuka odnosiła się do dokonań
awangardy międzywojennej. Prezentuje twórczość Grupy 55
(Marian Bogusz, Zbigniew Dłubak, Kajetan Sosnowski, Andrzej
Zaborowski, Barbara Zbrożyna) oraz malarstwo i fotografie Dłubaka.
Artyści cel pracy twórczej, kreowanie treści obrazu, widzieli
w określaniu metafor umożliwiających psychologiczne oddziaływanie
formy i bezpośredni kontakt z odbiorcą. Twórca programu grupy
Zbigniew Dłubak analizuje sens przekazu, obrazowe przedstawianie
pojęć, oznakowanie odczuć, wyobrażeń, emocji, formułuje przekaz
w taki sposób, aby przybliżyć jego odtworzenie w umysłowości widza.
Mimo różnic formalnych dzielących malarstwo i fotografię –
mówi Dłubak – kieruję obie te dziedziny na zagadnienia
interesujące mnie nie tylko w sztuce – asymetrię świata, niezgodność
powtórzeń, w znaczeniu najszerszym i najbardziej różnorodnym,
ponieważ w świecie różnice są ważniejsze od podobieństw. Penetracja
sztuki na dwóch drogach, fotografii i malarstwa, ukazuje zmienność jej
istnienia. Widzenie ludzkie stale uczestniczy w jej przeobrażeniach –
sztuka jest funkcją umysłu. Inaczej zobaczyć to inaczej zrozumieć.
Pierwsze wystąpienia artystów, zarówno Grupy 55 jak
i powstałej o dwa lata wcześniej Grupy St–53, przebiegają
niemal w tych samych warunkach jak wzorowane na nich, połączone
z wystawami tajne spotkania przyjaciół, organizowane w okresie stanu
wojennego w latach 80, w pracowniach, mieszkaniach prywatnych, czy
bezpośrednio na ulicy. Dopiero powołanie przez Mariana Bogusza
galerii, działającej jako autonomiczna sekcja klubu wolnomyślicieli
Krzywe Koło, podczas jego krótkotrwałego istnienia w latach pozornej
odnowy podstawowych wartości (1956–1962), stworzyło
możliwość publicznego ujawnienia ważnych postaw twórczych,
rozwijających się poza antyhumanistyczną i antyartystyczną doktryną
socrealizmu. Program galerii, przedstawiony na wystawie
Gierowski i Krzywe Koło, zakładał najszerzej pojętą działalność
upowszechniającą dokonania sztuki współczesnej. Wydawano druki
artystyczne, do których, co było cecha wyjątkową, dodawano
oryginalne dzieła artystów (rysunki, grafiki, akwarele, gwasze).
Następnym ważnym zadaniem podjętym przez galerię stało się
tworzenie muzealnych kolekcji sztuki nowoczesnej, kontynuujących
zapoczątkowane przez Władysława Strzemińskiego i Grupę a.r.,
ofiarowywanie dzieł sztuki przez wybitnych artystów całego świata.
Pierwsza kolekcja Ruchu Phases, zebrana przez artystów
w Paryżu, dopełniła zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi (1959–1960),
druga stała się podstawą nieistniejącej jeszcze wówczas Galerii Sztuki
Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie (1963),
a trzecia zalążkiem następnej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki
Nowoczesnej w Muzeum w Koszalinie (1963), stale rozszerzanej przez
dzieła ofiarowywane po corocznych Międzynarodowych
Spotkaniach Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach
(1963–1981).
W latach 1957–1960 blisko współpracował z galerią Stefan
Gierowski. Wspominam ten okres jako wyjątkowy, gdyż realizowane
były marzenia i nadzieje – pisze artysta – w tym entuzjazmie
i rozpędzie wydawało się, że wszystko stoi otworem, jest jasne i proste.
Galeria Krzywe Koło dawała okazję do nieustannego święta,
wspaniałych spotkań przyjaciół, wspólnej radości działań
i realizowania jak sądziliśmy wielkich wydarzeń artystycznych. Sztuka
polska, w tym krótkim okresie wolności, zyskała szereg znaczących
sukcesów, m.in.: na Biennale Młodych w Paryżu (1959),
a dokonania artystów, w opinii uczestników Międzynarodowego
Kongresu Krytyków Sztuki (AICA), były wyraźnie odróżnianą od
sztuki innych krajów, odmienną, świeżą wizją nowoczesności. Wśród
wielu ciągle jeszcze nie w pełni docenianych indywidualności, artystą
penetrującym trudno uchwytną granicę między światem zdarzeń
fizycznych a odczuć duchowych był Stefan Gierowski. Przestrzeń jego
obrazów nie ogranicza się do dwuwymiarowej płaszczyzny, pozostaje
otwarta, ponadczasowa, nieokreślona, a zarazem skupiona wokół
dynamicznych barw i linii. Jej rolę można porównać do sceny, której
rangę określają zdarzenia formalno–kolorystyczne, ich waga
i znaczenie wzmaga się wraz z możliwością odczytywania przez nią
zapisu uniwersalnego życia.
Jednoznaczne połączenie idei i formy nastąpiło w czasie
malowania dziesięciu Obrazów, między DLXVII (1986) a DLXXVI
(1987), które twórca odniósł do przykazań danych Mojżeszowi. Ta
niezwykła próba malarskiej interpretacji pojęć określających istotę
człowieczeństwa, zasad skierowanych do bezwzględnego
przestrzegania, przedstawianych jako pierwotna, boska energia,
poprzedzająca kolejny, tym razem odwołujący się do cytatów
zaczerpniętych z ludzkiego życia filmowy Dekalog Krzysztofa
Kieślowskiego, wskazuje na ciągle jeszcze nie ujawnioną specyfikę
polskiej kultury lat 80., a zarazem wyjątkową odpowiedzialność
autorów za ofiarowane odbiorcom przesłanie. Głównym aktorem
spektaklu rozgrywającego się wewnątrz Obrazów Gierowskiego, są
światło i barwa, przenikająca i ożywiająca materię płótna, wirująca
wokół wszystkich form, porządkująca zawarty w nich przekaz.
Przestrzeń koloru zawarta w płaszczyźnie obrazu, staje się nie do
końca uchwytną pełnią egzystencji, samej w sobie, z wszystkimi
możliwościami interpretacji, jest ich jądrem, najgłębszą esencją,
powodem istnienia. Artysta wymagające szerokich omówień treści
ujawnił w sposób najprostszy, uniwersalny, jedynie poprzez ekspresję
form i barw.
Ostatnia wystawa, Katowicki Underground Artystyczny,
odnosi się do wydarzeń w roku 1953, kiedy to grupa młodych
twórców, znużona socrealizmem i postkolorystycznym schematem
nauczania, panującym w akademiach i wyższych uczelniach
plastycznych, wybrała sobie na patrona duchowego, głównego
przedstawiciela międzywojennej awangardy Władysława
Strzemińskiego. Jego śmierć 26 grudnia 1952 roku stała się symbolem
losu artysty w państwie komunistycznym. Stąd dzieła artystów
katowickiego undergroundu, początkowo prezentowane jeszcze jako Grupa St–53
(Irena Bąk, Urszula Broll, Stefan Gaida, Klaudiusz
Jędrusik, Hilary Krzysztofiak, Mara Obręba, Zdzisław Stanek, Konrad
Swinarski, Tadeusz Ślimakowski), wyróżniały się uproszczonym,
zrelatywizowanym ujęciem natury, wynikającym ze studiów nad Teorią widzenia Strzemińskiego.
W kolejnych wystąpieniach można
zauważyć postępującą przemianę stanowisk. Przesuwanie zainteresowań
z fizycznego aspektu poznawania rzeczywistości, w kierunku malarstwa
pojmowanego jako energia przenikających się form, barw i znaczeń.
Akt tworzenia obrazu odwoływał się do procesu powstawania świata.
Artyści opowiadają się za odsłonięciem, ukrytych przed naszymi
oczami, mechanizmów wspólnoty podobieństw, charakterystycznych
dla ożywionej i nieożywionej przyrody, za poszukiwaniem
wewnętrznych praw, usytuowanych jeszcze głębiej. Z minimalizmu
środków wyłania się, niemal monochromatyczna, magiczna, kreacja
malarstwa materii Broll, Krzysztofiaka i Urbanowicza oraz wynikająca
z niej myśl metafizyczna.
W drugiej połowie lat sześćdziesiątych, powstaje Grupa Oneiron
(Urszula Broll, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, Andrzej Urbanowicz,
Henryk Waniek). Strych przy ulicy Piastowskiej w Katowicach, bo tak
przez wiele lat określano przestrzeń dla sztuki jaką powołali do życia
młodzi twórcy, przeradza się w laboratorium doświadczeń wizualnych
i mentalnych, obszar swobodnej wymiany poglądów, odkrywania
własnych marzeń i hipostaz. Było to miejsce szczególne, otwarte dla
działań osobistych. Dla sztuki wynikającej z ukrywanych dotychczas
doznań, prywatnych odczuć, wymagających odmiennego spojrzenia,
zupełnie z bliska, od wewnątrz, od środka, niemal telepatycznie
wnikającej w atmosferę intymnej osobowości, zmysłowo
i intelektualnie. Badając irracjonalność procesów jakie składają się na
odmienności świata sztuki, członkowie kręgu Oneiron zwrócili się
ku magii i alchemii, a także filozofii i religii Dalekiego Wschodu.
Powstające w umyśle wizje i sny zawsze są odpowiednikami
osiągniętej świadomości twórczej, a sztukę można nazwać lustrem,
w którym odbijają się obrazy, praformy będące wyrazem możliwości
identyfikowania ludzkich odczuć. Broll w sennej, wyimaginowanej
przestrzeni powołuje do istnienia emblematyczne „obrazy–
mandale”; Halor odnajduje bogactwo form wśród egzotycznych roślin
i zwierząt, przetwarza cząstki żyjącej materii w „apokryfy barwne”;
Stuchlik konstruuje „mistyczne stelle” przekazujące sens narodzin,
życia i śmierci; Urbanowicz przytacza magiczne znaki, w których
abstrakcyjne metafory duchowych refleksji, łączą się z fascynacją tym
co „wiecznie kobiece” Waniek poszukuje uniwersalnego porządku,
energii ziemskich, a sztukę traktuje jak „wehikuł czasu”, swobodnie
poruszający się w obszarze ludzkich dokonań. Na strychu tłumaczono,
odbijano na maszynie i oprawiano, szereg nie publikowanych wówczas
tekstów, które składały się na stale rozszerzające się konspiracyjne
wydawnictwo Oneiron, krążące wśród przyjaciół, rozsyłane pocztą
lub przekazywane z rąk do rąk.
Wystawy udowadniają znaczenie ówczesnych postaw
artystycznych. Twórcy zdecydowanie opowiadają się za przyznaniem
wyższości ideom wynikającym z niczym nieskrępowanej, swobodnej
gry emocji, nad programowaną racjonalizacją pragnień. Świadectwem
działań, wizualizacją idei, były malarstwo, rzeźba, akcje, zdarzenia, ale
także słowa i myśli, które stawały się szansą ujawnienia w akcie
twórczym, postulowanej już przez surrealistów, rzeczywistości
wyższego rzędu, pozytywnego nihilizmu. Mimo różnorodnych
sposobów obrazowania, odmiennych wzorów postępowania
i przyjmowanych wartości, ich postawę charakteryzuje totalny sprzeciw
wobec dewiacji ideologii komunistycznej. Metafizyczna
nadrzeczywistość stała się jedynym możliwym schronieniem wobec
świata absurdu.
Zbigniew Dłubak, Macierzyństwo – owoce 1955, olej, dykta, 100 x 122 cm; Muzeum Sztuki w Łodzi |
|
Stefan Gierowski, Obraz DLXVIII (Ex 20,13: Nie będziesz zabijał) i Obraz DLXVII (Ex 20,12: Czcij ojca twego i matkę twoją) z cyklu Malowanie Dziesięciorga przykazań, 1986, olej, płótno, 200 x 140 cm. Depozyt autora w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej | |
Urszula Broll, Antoni Holov, Zygmunt Stuchlik, Andrzej Urbanowicz, Henryk Waniek, Nowy bezpretensjonalny chaos w obrazach, ok. 1968, tusz, technika mieszana, karton, 70 x 70 cm | |